Innovatie

Groningse ondernemer lanceert tool voor monitoren concurrentie: Claxe

Precies weten waar je concurrentie zoal mee bezig is: dat kan met de woensdag gelanceerde concurrentiemonitoringtool Claxe. Volgens oprichter Henk Jan Bijmolt is de tool de eerste in zijn soort in Europa en kunnen veel ondernemers er baat bij hebben. ‘Met de tool ontdek je waar je concurrentie de focus heeft. Zo bepaal je nog beter je eigen koers’, aldus Bijmolt.


Leestijd: 1 minuut

Groningse ondernemer lanceert tool voor monitoren concurrentie: Claxe
Groningse ondernemer lanceert tool voor monitoren concurrentie: Claxe

Claxe is een soort zakelijke zoekmachine die signaleert wat nieuw is. Welke diensten of producten hebben marktspelers aan hun aanbod toegevoegd? Wat zijn de trends voor het aankomende seizoen? En hoe ziet de markt er in het buitenland uit?

"Met de tool ontdek je waar je concurrentie de focus heeft. Zo bepaal je nog beter je eigen koers", vervolgt Bijmolt. "Door gemiddeld 6 concurrenten te volgen, krijgt men inzicht in de marktbewegingen, ontdekt men trends en krijgt men inspiratie om zelf mee aan de slag te gaan. Wie het meest en minst actief is in jouw branche geeft de gebruiker ook belangrijke marktinformatie over de plannen van anderen."

"Door de grafische weergave zien gebruikers heel snel wat er in hun markt speelt. Binnen een paar minuten weet je hoe de markt zich ontwikkelt. Dus geen lange lijsten of ingewikkelde rapportages. En met de ingebouwde lijst-functie kun je meteen actielijsten maken."

"Tevens wordt de tool ingezet om bij spelers in andere landen een kijkje in de keuken te krijgen. Het is voor 1001 branches geschikt, van webwinkel tot verzekeraar, van reisaanbieder tot telecomaanbieder", eindigt Bijmolt. Hij is zo overtuigd van zijn nieuwe startup dat hij een ‘niet goed, geld terug-principe hanteert. "Ben je binnen dertig dagen niet happy, dan krijg je je geld gewoon terug!"