innovatie

11 aug 2017, 10:10

Alfa-college ziet verdubbeling van aantal ICT-studenten

Alfa-college ziet verdubbeling van aantal ICT-studenten

Het Alfa-college had in het afgelopen jaar een verdubbeling van het aantal ICT-studenten. En ook komend studiejaar zit er een groei in het aantal aanmeldigen voor de opleidingen ICT-beheer en Applicatieontwikkeling.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

“We zien dat al onze ICT-studenten aan de bak komen, want er is een grote vraag naar ICT-specialisten. Er is een tekort aan hbo’ers, maar ook mbo’ers vinden heel makkelijk werk”, vertelt Jan van Rouwendal, projectmanager ICT Academy van het Alfa-college. Om zijn ICT-studenten zo goed mogelijk klaar te stomen voor hun toekomstige werkveld, werken zij sinds dit studiejaar structureel twee dagen in de week aan real life-projecten van allerlei opdrachtgevers.

Zelf bepalen hoe je leert
Binnen deze nieuwe onderwijsmethode voeren studenten allerlei innovatieve ICT-opdrachten uit voor klanten als Espria, De Trans, Stichting ZON en Gemeente Emmen. Vaak zijn ze dan onderdeel van een werkgroep, waarin ze hun werk zelf moeten begeleiden en afstemmen. Hierdoor oefenen ze hun sociale skills – onderdeel van de ’21st century skills’ – optimaal.

“Daarnaast leren onze studenten nu veel meer volgens hun eigen tempo”, gaat Jan verder. “Ze moeten bepaalde vaardigheden onder de knie krijgen, maar kunnen zelf de volgorde daarin bepalen. Klassikaal lesgeven doen we dan ook niet echt meer; onze docenten zijn nu meer coach. Onze studenten gaven aan dat zo’n onderwijsvorm veel beter past bij hun behoeftes.”

;