economie

01 sep 2014, 16:04

Tweede serie bijeenkomsten Retail Academy voor ondernemers detailhandel, horeca en toerisme

Tweede serie bijeenkomsten Retail Academy voor ondernemers detailhandel, horeca en toerisme

Ondernemers in de detailhandel, horeca en toerisme in de Eemsdelta die hun bedrijf een boost willen geven, kunnen daarvoor terecht bij de Retail Academy. Tijdens de Retail Academy staat centraal hoe de toekomst van de detailhandel en de zakelijke dienstverlening eruit ziet, hoe bedrijven beter kunnen inspelen op de wensen van de veranderende consument en hoe we er gezamenlijk voor kunnen zorgen dat de detailhandel in de regio een impuls krijgt. In september en oktober organiseert MKB-Nederland Noord voor de tweede keer dit jaar deze cyclus van vier bijeenkomsten met wederom plaats voor 20 ondernemers. Eerder dit jaar werd de eerste Retail Academy al met succes afgerond. Auke Oosterhoff van MKB-Nederland Noord en Harrie Hoek van Eemsdelta\EZ vertellen over dit initiatief.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Het winkellandschap verandert snel. Mede als gevolg van het online winkelen hebben veel winkels het moeilijk. Tegelijkertijd moet de detailhandel het hoofd bieden aan de economische crisis en een extreem laag consumentenvertrouwen. “Deze omstandigheden hebben niet alleen een grote invloed op de sector zelf, maar ook op de regionale economie en samenleving”, aldus Harrie Hoek, Hoofd van Eemsdelta\EZ, het economisch samenwerkingsverband van de vier Eemsdelta-gemeenten. “Winkelstraten en winkelcentra zijn het kloppende hart van onze buurten, dorpen en steden. De detailhandel zorgt voor sociale veiligheid, leefbaarheid en de aantrekkingskracht van steden en dorpen.”

 

Om de detailhandel in de regio een boost te geven, gaat werkgeversorganisatie MKB-Nederland Noord op 10 september weer van start met de zogenaamde Retail Academy voor retailondernemers actief in de gemeenten Delfzijl, Eemsmond, Appingedam en/of Loppersum. Tijdens vier bijeenkomsten wordt de laatste kennis gedeeld op het vlak van gastvrijheid in de detailhandel, de rol van internet en sociale media en manieren waarop ondernemers hun beleid kunnen bijsturen om in te spelen op veranderende behoeften bij de klant. Aan deze cyclus kunnen in totaal twintig ondernemers deelnemen.

 

Auke Oosterhoff vertelt over de verschillende onderwerpen die aan bod zullen komen: “Als centraal thema hebben we gekozen voor ‘Retail in verandering; Detailhandel als kloppend hart van de regio’. Hierbij draait het om hoe de toekomst van de retail eruit ziet, hoe ondernemers beter kunnen inspelen op de wensen van de veranderende consument en hoe we ervoor zorgen dat de detailhandel in de regio een impuls krijgt.”

 

Oosterhoff noemt hierbij als voorbeelden gastvrijheid in de detailhandel, de rol van internet en de vraag waar klanten anno nu in geïnteresseerd zijn. Er liggen tal van kansen voor ondernemers in de detailhandel, zeker in combinatie met online. Oosterhoff: “Verschillende online middelen zullen aan bod komen, zowel gratis instrumenten als professionele diensten. Ook gaan we in op de logistiek die bij online retail komt kijken.”

 

Eemsdelta\EZ is enthousiast over het feit dat MKB-Nederland Noord voor Noord-Groningen heeft gekozen om met de Retail Academy van start te gaan: “Wij zetten ons altijd in om de economie in de regio Eemsdelta te stimuleren en denken dat de Retail Academy een fundamentele bijdrage gaat leveren wanneer het gaat om de leefbaarheid van onze gemeenten.” Mede door bijdrages van de Provincie Groningen en Eemsdelta\EZ zijn de kosten beperkt tot slechts honderd euro per deelnemer voor de gehele serie.



De vier bijeenkomsten worden georganiseerd in samenwerking met de Nieuwe Appingedammer Handelsvereniging, de Handelsvereniging Centrum Delfzijl en de Handelsvereniging Uithuizen en zijn nadrukkelijk bedoeld voor alle retailondernemers in het Eemsdeltagebied. “Dus ook de ondernemers in de kleinere kernen, zoals Loppersum, Middelstum en Warffum worden hiervoor nadrukkelijk uitgenodigd. Met dit initiatief spelen we in op het snel veranderende winkellandschap”, aldus Auke Oosterhoff, die blij is dat ook de overheden en het onderwijs het belang van dit onderwerp inzien. “De DEAL-gemeenten en de provincie Groningen maken de Retail Academy mede mogelijk en studenten van de Hanzehogeschool zullen de ondernemers uiteindelijk adviseren bij het invoeren van de opgedane kennis in de praktijk.”



Met de Retail Academy spelen we in op de actualiteit, stelt Harrie Hoek van Eemsdelta\EZ. “De detailhandelsmarkt is in beweging. De traditionele winkel verliest steeds meer terrein. Ja, de spoeling wordt dunner en er verdwijnt omzet, maar dat biedt juist kansen voor degenen die het hoofd niet laten hangen! Wie op een moderne wijze met zijn winkel omgaat, kan er juist sterker uitkomen.”



Wilt u meer weten over de Retail Academy of wilt u deelnemen? Kijk dan op www.mkb.nl/retailacademy