Economie

Top Dutch campagne als inspiratie voor Groningse ondernemers

Tientallen ondernemers en andere belangstellenden hebben donderdagavond inspiratie en ideeën opgedaan over ‘innovatie’ tijdens een goed bezochte bijeenkomst van de VBZO Academy in restaurant De Beurs in Groningen. Een deel van die inspiratie was te danken aan een inleiding door Stef van der Ziel, een van de geestelijke vaders en bedenkers van de ‘Top Dutch’ campagne die in het leven was geroepen om een gigafabriek van Tesla voor de productie van accu’s naar het Noorden te krijgen.


Leestijd: 2 minuten

Top Dutch campagne als inspiratie voor Groningse ondernemers
Top Dutch campagne als inspiratie voor Groningse ondernemers

Stef van der Ziel was de ‘keynote-speaker’ tijdens de bijeenkomst van de VBZO Academy. Deze ‘academy’ organiseert enkele keren per jaar bijeenkomsten over actuele onderwerpen waar ondernemers hun voordeel mee kunnen doen. Bovendien waren er nog twee workshops gewijd aan (sociale) innovatie.

Van der Ziel, eigenaar van onder meer de bedrijven Jetstream en Streamzilla en bestuurslid van de Noordelijke Online Ondernemers, vertelde uitvoerig hoe het idee was ontstaan om een campagne te starten om Tesla er toe te verleiden om de grote fabriek in Noord-Nederland te gaan bouwen. ‘Er was bekend dat een Nederlandse delegatie onder leiding van minister Henk Kamp op bezoek zou gaan bij Tesla. Groningen wilde ook mee gaan met die delegatie, maar de minister voelde daar niets voor, en nam alleen Brabanders mee. Daarop bedachten wij dat wij het dan zelf wel zouden regelen’.

Aldus werd er een campagne gestart om op de dag dat de Nederlandse delegatie bij Tesla op bezoek zou gaan, vanuit Groningen berichten en tweets naar Tesla te sturen waarin Noord-Nederland werd aangeprezen als ‘Top Dutch regio’. Dat heeft nog niet tot de komst van Tesla geleid, maar leverde wel zeer veel positieve publiciteit op.

‘Eerlijk gezegd gaat het ons uiteindelijk niet eens zo zeer om Tesla, als wel om de noordelijke regio op de kaart te zetten. Groningen bijvoorbeeld is de tweede digitale stad van Nederland. Ook op het gebied van duurzaamheid loopt het Noorden voorop. Ik denk dat het belangrijk is dat wij dat ook met bravoure gaan uitdragen. Daarom is het zo mooi dat de campagne rond Top Dutch er toe bijdraagt dat we hier trotser worden op onze regio’, aldus Van der Ziel.

Apps

Overigens meldde Van der Ziel nog een andere noviteit. Want volgens hem is er rond de campagne een ‘app-groepje’ gestart, met tal van ondernemers en bestuurders die iets voor de campagne zouden kunnen betekenen. ‘Dat appen is een bijzonder prettige manier van overleggen. Daarom vergaderen we nooit! We voeren gewoon overleg in het app-groepje. Al gaan we wel enkele keren per jaar met elkaar de kroeg in, zodat je elkaar ook nog eens in levende lijve treft’, aldus Stef van der Ziel.

Volgens de Groningse ondernemer bevalt het appen inmiddels zo goed dat hij het ook voor zijn zaak gebruikt. ‘Ik kom haast niet meer op kantoor. Gewoon overleggen in de app, en je komt een heel eind!’, aldus Van der Ziel.