economie

06 feb 2018, 10:10

Top Dutch brengt Noorden bij Tesla onder de aandacht als 'groenste energieregio van Europa'

Noord-Nederland is hetgroenste stopcontact van Europa’, en daarmee een zeer aantrekkelijk gebied voor Tesla om te investeren. Dat is de boodschap waarmee het Noorden onder de noemer ‘Top Dutch’ opnieuw nadrukkelijk bij Tesla in beeld wil komen als zeer aantrekkelijke vestigingsregio. Zo komen rond het hoofdkantoor van Tesla in Palo Alto, Californië, billboards te staan die Elon Musk oproepen om naar de website TopDutch.com te gaan.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Dat bleek gisteravond in Assen waar het vervolg werd gepresenteerd op een eerdere Top Dutch campagne.

Tijdens deze vervolg campagne zal met name de verdere verduurzaming van het Noorden bij Tesla onder de aandacht worden gebracht. Zo bouwt Noord-Nederland het grootste zonnepark ter wereld, en zet het bedrijfsleven in op elektrisch rijden.

“Uit een steekproef bij 400 werkgevers in Noord- Nederland bleken 300 bedrijven van plan te zijn hun autovloot te elektrificeren”, zegt Henk Brink, gedeputeerde van de provincie Drenthe. “Een paar belrondjes en we kwamen al op 20.000 auto’s, bijna een miljard dollar aan handelswaarde. En dit is nog maar het begin. Daar kan geen ondernemer nee tegen zeggen, toch?”

“In onze regio zijn veel initiatieven rond het bouwen van zonneparken. We hebben deze initiatieven gebundeld onder de naam Top Dutch Joint Solar Array. Met 1,75 GW geplande capaciteit wordt dat het grootste zonnepark ter wereld”, aldus Patrick Brouns, gedeputeerde van de provincie Groningen. “Er moeten nog zo’n 5 miljoen zonnepanelen worden aangeschaft, dat vertegenwoordigt een handelswaarde van wel anderhalf miljard dollar.”

Noord-Nederland heeft als ambitie de groenste energieregio van Europa te worden. Zo is het Gemini windpark in de Noordzee een van de grootste ter wereld, en wordt zwaar ingezet op vele andere bronnen van duurzame energie. 

“Als groenste stopcontact van Europa willen we graag samenwerken met ondernemingen zoals Tesla”, zegt Wubbo Everts van de NOM. “We vroegen ons af: hoe kunnen we ze nog meer verleiden, waar heeft zo’n ondernemer het meest behoefte aan? Het antwoord is handel.”

Om deze kans onder de aandacht te brengen, lanceert Top Dutch een nieuwe campagne. Rond het hoofdkantoor van Tesla in Palo Alto, Californië, komen billboards te staan die Elon Musk oproepen om naar de website TopDutch.com te gaan, Top Dutch te bellen en een bericht achter te laten.