economie

03 sep 2002, 00:12

Swingin' Groningen bezoeker blijkt trouwe klant

Bezoekers van het Groningse jazz-festival Swingin’ Groningen, zijn trouwe klanten. De meeste bezoekers zijn er al eerder geweest. En weer of geen weer: ze komen graag naar het festival.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Dat blijkt uit een onderzoek onder de bezoekers van Swingin’ Groningen. Het onderzoek werd in opdracht van Swingin’ Groningen uitgevoerd door Prominent Uitzendbureau tijdens het laatste festival. Daaraan hebben 819 bezoekers meegewerkt. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat Swingin' Groningen in de afgelopen jaren een trouw publiek heeft opgebouwd. Twee-derde van de festivalgangers bezoekt het festival niet voor de eerste keer. Veertig procent heeft zelfs al vier keer of vaker Swingin' Groningen bezocht. Dat het publiek trouw is blijkt ook uit het gegeven dat maar liefst zeventig procent aangeeft ook te komen wanneer het regent. Opvallend is verder dat dertig procent van de bezoekers afkomstig is van buiten de provincie Groningen. Verdere conclusies zijn dat ruim zestig procent van de bezoekers een betaalde baan heeft, ruim dertig procent is student of scholier. Meer dan de helft van de bezoekers is jonger dan 30 jaar, waarbij de jongste respondent 11 en de oudste 71 jaar was. Meer dan de helft van de bezoekers heeft HBO/WO-niveau. Het Prominent Publieksonderzoek is het eerste in een meerjarig onderzoek dat wordt uitgevoerd in opdracht van Swingin' Groningen. De resultaten van deze eerste meting worden op dinsdag 27 augustus om 16.30 uur in het Singelhuis aangeboden door directeur Fred Huisman van Prominent Uitzendbureau aan Marion Winkels, directeur van de VVV stad Groningen. Daarmee wil Swingin’ Groningen het belang van de uitstraling van Groningen als culturele stad benadrukken. Daarnaast ziet Swingin' Groningen dit als een eerste stap in de intensivering van de reeds bestaande samenwerking met de VVV.