economie

17 feb 2014, 09:09

Steeds meer werknemers Hanzehogeschool Groningen stappen op e-bike

Steeds meer werknemers Hanzehogeschool Groningen stappen op e-bike

Files vermijden, niet bezweet op het werk aankomen en meewerken aan een duurzame wereld. Steeds meer mensen gaan naar hun werk op een e-bike. De elektrische fiets heeft de afgelopen jaren een flinke imagoboost gehad en is niet meer alleen voor senioren. De organisatie Ga Slimmer reizen en Slimmer werken stimuleert het gebruik van e-bikes door werknemers. Eén van haar convenantpartners is de Hanzehogeschool, waar de fietsenstallingen inmiddels vol staan met e-bikes, die er ook kunnen worden opgeladen (zie foto).

Ruim drie jaar geleden is de Hanzehogeschool gaan samenwerken met Ga Slimmer reizen en Slimmer werken. Deze organisatie heeft onder andere als doelstelling om 5% van de auto’s uit de spits te halen in de regio Groningen-Assen. Medewerkers van de Hanzehogeschool kunnen maximaal 250 euro vergoed krijgen voor een elektrische fiets of elektrische scooter. Hier is door de medewerkers al goed gebruik van gemaakt.

 

Zes jaar geleden is de Hanzehogeschool al begonnen met een plan om werknemers te stimuleren duurzamer te reizen. Dit plan bestond uit twee onderdelen. Ten eerste parkeren de werknemers nu gereguleerd: alleen werknemers die van buiten de stad komen krijgen een parkeerkaart. Daarnaast kunnen werknemers van de Hanzehogeschool 350 euro van de aanschafprijs van een nieuwe fiets vergoed krijgen, daarboven op geldt ook nog een belastingvoordeel.  De werknemers konden het afgelopen jaar dus met een vergoeding van de Hanzehogeschool én Ga Slimmer reizen en Slimmer werken in totaal 600 euro vergoed krijgen bij het aanschaffen van een e-bike.

 

‘’De medewerkers zijn ontzettend enthousiast,’’ vertelt Els Bijlholt, adviseur bij het Facilitair Bedrijf van de Hanzehogeschool. ‘’Ze zijn ook erg blij dat wij de e-bikes faciliteren door middel van oplaadpunten in de overdekte fietsenstallingen. We hebben nu 20 oplaadpunten en daar komen het komende jaar nog 30 oplaadpunten bij. Mensen van buiten de stad komen nu met de fiets in plaats van met de auto. Ze rijden de files op hun gemak voorbij en zijn zelfs sneller op het werk.’’

 

Bijlholt heeft zelf ook een e-bike en wil niet meer zonder. ‘’Ik vind het fantastisch! Vooral met tegenwind, dan zet ik de ondersteuning een tandje hoger en merk ik er niks van. Tot nog toe hadden elektrische fietsen een heel suf imago, je moest wel minstens 65-plus zijn om je daar aan te wagen. Dat is nu helemaal niet meer zo. Aan mijn fiets is ook niet te zien dat hij elektrisch is, de accu zit verstopt in de kettingkast. E-bikes hebben de toekomst, er rijden inmiddels 1 miljoen Nederlanders op een e-bike!’’

 

www.gaslimmerreizen.nl

 

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door: