economie

31 jan 2014, 10:10

Rabobank wijzigt dienstverlening in Groningen en sluit vestigingen Hoogkerk en Helpman

Rabobank Stad en Midden Groningen wijzigt in 2014 haar dienstverlening. De lokale Rabobank investeert verder in virtuele kanalen: telefoon, internet en mobiel. Vanaf 1 mei bedient de bank haar klanten met zeven vestigingen en veertien geldautomaten. In Groningen stad worden de vestigingen in Hoogkerk en Helpman gesloten, evenals een aantal automaten.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De bank volgt hierin de klant, die steeds meer bankzaken virtueel regelt en vestigingen en geldautomaten minder vaak bezoekt.

 

Klanten kiezen voor virtueel


Jan Loeters, directievoorzitter van Rabobank Stad en Midden Groningen: “Klanten van de Rabobank regelen hun bankzaken steeds vaker via de virtuele kanalen: telefoon, internet en mobiel. Daardoor is het bezoek aan vestigingen sterk gedaald.” Gemiddeld bezoekt een Rabobank klant één keer per drie jaar een vestiging. Ook het gebruik van geldautomaten neemt sterk af. Mensen betalen vaker met pin, internetbankieren en mobiel bankieren. Daardoor daalt de behoefte aan contant geld. Naar verwachting zal het aantal opnames uit geldautomaten in 2015 gemiddeld 30 tot 40% minder zijn dan in 2008.

 

Rabobank volgt keuze klanten


Loeters: “De Rabobank volgt de keuze van de klant en investeert de komende jaren intensief in haar virtuele dienstverlening. Klanten kunnen straks nog meer zelf regelen, waar en wanneer ze willen. Aansluitend hebben we als Rabobank Stad en Midden Groningen keuzes gemaakt in ons netwerk van vestigingen en automaten. Voorzieningen die nabij elkaar zitten, worden samengevoegd. Vanaf 1 mei bedienen we onze klanten met zeven vestigingen en veertien geldautomaten.”

 

Wijzigingen in Groningen


Dat leidt tot een aantal wijzigingen in de stad. De service in de vestiging aan de Griffeweg in Groningen wordt uitgebreid. Het kantoor is nu enkel open voor afspraken. Vanaf 1 mei 2014 wordt het een servicekantoor waar klanten welkom zijn voor allerlei vragen en bankzaken. De vestigingen in Hoogkerk en Helpman worden gesloten, inclusief de geld-, stort- en sealbagautomaten. Verder sluit de lokale bank een aantal geldautomaten in de stad.

 

Dichtbij blijven


Het uitgangspunt is dat klanten binnen een acceptabele afstand een vestiging of automaat van de Rabobank vinden. Klanten zijn welkom in de vestigingen Paddepoel, Griffeweg en Guldenstraat in Groningen en de vestigingen in Haren, Hoogezand, Siddeburen en Veendam. Voor de verdwijnende geldautomaten zijn alternatieven nabij. Klanten kunnen ook geld laten thuisbezorgen met de Rabo Geld Expres. De meeste bankzaken kunnen klanten ook zelf regelen: telefonisch tussen 8.00 en 22.00 uur en op internet en met de mobiele telefoon 24 uur per dag. Loeters: “Wat er ook verandert, klanten kiezen zelf welke vorm het beste bij hen past.”

 

Hulp bij virtueel bankieren


De lokale Rabobank neemt haar klanten mee in de wijzigingen. Loeters: “Op de vestigingen en aan de telefoon staan medewerkers van de bank klaar om klanten op wegwijs te maken in de mogelijkheden van virtueel bankieren”, besluit Loeters.