economie

16 dec 2002, 00:12

Opmars van Groningse 'Tena Lady' levert noorden arbeidsplaatsen op

De opmars van de incontinentieluier is niet te stoppen. Dit stelt SCA, producent van de Tena Lady en de Nederlandse marktleider op het gebied van incontinentieproducten. Als gevolg van de groeiende verkoop investeert de fabriek in Hoogezand de komende vier jaar 150 miljoen euro in uitbreidingsplannen. De expansie levert het noorden 150 nieuwe arbeidsplaatsen op.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De verkoop van de luiers stijgt de afgelopen jaren structureel met tien procent. Dit terwijl de groei van het aantal patiënten met slechts twee tot drie procent per jaar stijgt.
Als oorzaak noemt CSA de vergrijzing, maar ook het feit dat de producten de afgelopen jaren uit de taboesfeer zijn getrokken. ,,Tegenwoordig wordt er op primetime reclame gemaakt voor het product’’, noemt woordvoerder J. van Wijk van de CSA-fabriek in Hoogezand, die zich bezigt met de productie van Tena Lady’s. ,,Dat was tien jaar geleden nog ondenkbaar.’’
In Nederland zijn ongeveer één miljoen mensen die aan incontinentie lijden. Driekwart van hen is vrouw. Een kwart van alle patiënten draagt incontinentieluiers.
Het Zweedse SCA is met een percentage van 75 procent zowel de Nederlandse als de Europese marktleider voor de incontinentieproducten. Het bedrijf verkoopt per jaar in Nederland zo’n 300 miljoen luiers per jaar. In Nederland werken er 1600 mensen bij SCA. De helft daarvan is werkzaam in de fabriek in Hoogezand. Verder heeft het bedrijf vestigingen in Tilburg, Gennep, Bergem en Zeist.