economie

11 mrt 2015, 06:06

NoorderBaanBattle: banencompetitie moet de werkzoekende jongeren helpen passende baan te vinden

NoorderBaanBattle: banencompetitie moet de werkzoekende jongeren helpen passende baan te vinden

Aan de tweede editie van de NoorderBaanBattle doen dit jaar 150 werkzoekende jongeren mee, een verdrievoudiging van het aantal deelnemers van vorig jaar. Deze banencompetitie moet de werkzoekenden helpen om een passende baan te vinden. Woensdag 11 maart start het evenement om 16.30 uur in Groningen. Om 19.00 uur wordt de dag afgesloten.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De eerste editie van NoorderBaanBattle bezorgde de 51 deelnemers vorig jaar 34 betaalde banen en 16 werkervaringsplaatsen. Het was zo’n succes, dat er dit jaar plaats is voor 150 deelnemers. De deelnemers worden onderverdeeld in zes Groningse en twee Assense teams. Elk team krijgt zijn eigen coaches toebedeeld, professionals uit het bedrijfsleven die de deelnemers persoonlijk begeleiden.

 

Professionele aanpak


“De NoorderBaanBattle is geprofessionaliseerd, daardoor kunnen we iedereen beter begeleiden in het vinden van een passende baan. Wij bieden verschillende workshops aan en ieder team krijgt persoonlijke coaching,” vertelt initiatiefnemer Arjen van Leeuwen. Volgens hem kunnen werkzoekenden nog veel dingen beter ontwikkelen, in de ontdekkingsreis naar hun droombaan. Hij noemt zaken als: ‘hoe presenteer ik mezelf’, ‘hoe professionaliseer ik mijn LinkedIn’ en ‘de waarde van netwerken’.

 

Lol vinden in de zoektocht naar werk

 

Het doel van de battle is om zoveel mogelijk deelnemers naar passend werk te begeleiden. Door dit traject te volgen, kan een werkzoekende er achterkomen wat hij of zij echt wil. “Vorig jaar hadden we een journalist die er achter kwam dat hij liever docent Nederlands wilde worden. Die volgt nu traineeship”, aldus een enthousiaste Van Leeuwen. “De deelnemers moeten weer lol en vertrouwen hebben in de toekomst. Een wekelijkse meeting met je ‘team’ kan daar erg belangrijk in zijn.”

 

Samenwerken


De teams in deze battle worden beoordeeld op zichtbaarheid en de resultaten die ze boeken, hoe creatief ze zijn en of ze elkaar helpen. Volgens Van Leeuwen gaat het om het delen van kennis. “Het gaat erom hoe je je onderscheidt van de rest, in die zin wordt het een strijd tussen zowel deelnemers als coaches. Vorig jaar liepen bijna alle deelnemers er uiteindelijk bij als winnaar!”