Economie

Marco Agema van "Friet van Piet" doet mee aan Groningse Uitdaging: match ondernemers en maatschappij

De website is gistermiddag officieel gelanceerd, de eerste matches zijn al gemaakt, dus de Groningse Uitdaging is los! Marco Agema, eigenaar van cafetaria Friet van Piet in de Oosterpoort, is vanaf dag één actief betrokken bij de Groningse Uitdaging. “Ik werd vanuit de Fairtradewerkgroep van de gemeente Groningen uitgenodigd voor een presentatie over de Uitdaging door de oprichtster Gerda Geurtsen. Dat sprak mij zo enorm aan dat ik me gelijk heb aangemeld.”


Leestijd: 2 minuten

Marco Agema van "Friet van Piet"  doet mee aan Groningse Uitdaging: match ondernemers en maatschappij
Marco Agema van "Friet van Piet" doet mee aan Groningse Uitdaging: match ondernemers en maatschappij

De Groningse Uitdaging matcht vragen van maatschappelijke organisaties in de stad aan ondernemers die uitkomst kunnen bieden. Dat is het mooie aan het concept van de Uitdaging: bedrijven willen graag op een praktische manier en bij voorkeur in hun eigen omgeving invulling geven aan maatschappelijk betrokken ondernemen. En in diezelfde omgeving zijn er tal van maatschappelijke organisaties die behoefte hebben aan expertise, materialen of soms extra handen, maar daar zelf niet de juiste contacten voor hebben. Dat is uiteindelijk waar de Groningse Uitdaging om draait: niet om geld, maar om mensen, materialen en kennis, praktische zaken waarin het Groningse bedrijfsleven gezamenlijk prima kan voorzien en die men ook graag ter beschikking wil stellen aan maatschappelijke organisaties.

Het Uitdagingsconcept is eenvoudig. Bedrijven willen graag op een praktische manier en bij voorkeur in hun eigen omgeving invulling geven aan maatschappelijk betrokken ondernemen. En tegelijk zijn er in diezelfde omgeving maatschappelijke organisaties die grote behoefte hebben aan extra handen, materialen of kennis die bedrijven kunnen bieden. Zo’n concrete vraag wordt voorgelegd aan een Matchgroep, bestaande uit zo’n 10 tot 15 ondernemers: Oude Rotten, senior-ondernemers met een groot netwerk, en Jonge Honden, jongere werknemers of zelfstandigen die bezig zijn een netwerk op te bouwen. De Oude rotten kijken welke ondernemers in hun netwerk een bijdrage kunnen leveren: spullen over hebben, ruimte voor opslag, transport, expertise of mensen die een paar uur beschikbaar zijn. De Jonge honden gaan vervolgens aan de slag om alles te organiseren. Met prachtige en praktische resultaten, zo blijkt uit de succesvolle Uitdagingen in onder meer Arnhem, Zutphen en Doetinchem.

Marco Agema is een van de ondernemers in de eerste Groningse Matchgroep en heeft een duidelijke motivatie: “De tijd dat ondernemers tussen de vier muren van hun bedrijf ‘hun dingetje’ doen is voorbij, je moet echt betrokken zijn bij je omgeving. Mijn bedrijf staat midden in de Oosterpoort en mijn hart ligt ook echt hier. Het is een volkswijk, waar je alle aspecten van de maatschappij om je heen ziet, ook mensen en organisaties die wat hulp kunnen gebruiken. Ondernemers kunnen die dingen vaak heel snel voor elkaar krijgen, hebben ook andere kanalen dan particulieren.”

Agema is al jaren actief bezig met maatschappelijk betrokken ondernemen in de Oosterpoort. Dat is in zijn branche niet vanzelfsprekend. “Maatschappelijk betrokken ondernemen en duurzaamheid brengt mij allerlei nieuwe contacten en netwerken, maar ik kom bijna nooit cafetariamensen tegen. Ook daarom voel ik mij geroepen de Groningse Uitdaging actief te ondersteunen, in de hoop dat ik daarmee anderen binnen en buiten mijn branche prikkel om ook een bijdrage te leveren. En niet alleen ondernemers: ik probeer ook in het contact met mijn klanten mensen wakker te schudden om verder te kijken dan alleen hun eigen sores. Natuurlijk kost het wat tijd, maar de Groningse Uitdaging is té mooi om te laten liggen.” (foto: Jan Buwalda)

Wie meer wil weten over de Groningse Uitdaging: www.groningseuitdaging.nl