Economie

Made in Grunn: Sticky Lemon

Over de hele wereld zijn ze inmiddels te vinden: de de kleurrijke tassen en accessoires van Sticky Lemon. De populaire collecties worden allemaal ontworpen vanuit Groningen, waar de wieg van het bedrijf stond. “Hier horen we thuis.”


Leestijd: 3 minuten

Foto | Sticky Lemon
Foto | Sticky Lemon

Onderstaand artikel verscheen ook in de nieuwste Groninger Ondernemers Courant, die een dezer dagen op de mat ligt.

Hoewel kindermerk Sticky Lemon over de hele wereld wordt verkocht, weten veel mensen niet dat het een echt Gronings merk is. Vanuit Groningen ontwerpt het team de vrolijke, eigenzinnige tassen en bijbehorende accessoires. In april lanceert Sticky Lemon een eerste kledingcollectie.

In het industriële pand aan de Rouaanstraat barst het van de kleuren. Dat het gebouw de familiebedrijven Kado Design, Tasdesign en meerdere tassenlabels huisvest – waaronder Sticky Lemon – is niet te missen, want overal waar je kijkt zie je tassen en verpakkingen in alle formaten, materialen en kleuren.

Eigenaresse en creatief brein achter Sticky Lemon, Simone Karstkarel-Veldman, groeide op in een echte Groningse ‘verpakkingsfamilie’. Onder meer haar ouders en overgrootvader stonden aan het roer van verpakkingsbedrijven. Toen Simone in 2001 samen met haar moeder Kado Design startte, besloot ze mooie, luxe verpakkingen te creëren: “Ik wil dat mensen met een glimlach een product uitpakken.” Later volgde het tweede bedrijf Tasdesign, gespecialiseerd in tassen en
gepersonaliseerde verpakkingen.

In 2015 startte Simone met haar man Remco een derde bedrijf, Rilla go Rilla, “een platform om samen met Nederlandse ontwerpers mooie dingen te maken”. Het resulteerde in merken als Tinne + Mia en Monk & Anna, waar Simone zo enthousiast van werd dat ze besloot ook een eigen merk op te zetten: Sticky Lemon. Het kindermerk begon met zes tassen, maar heeft inmiddels – naast tig soorten tassen – ook laarzen, schoenen, sokken, hoedjes, haaraccessoires,
bekers en sieraden.

De stijl van Sticky Lemon is kenmerkend vrolijk. De collecties vertellen een verhaal en de inspiratie daarvoor komt overal vandaan, maar is onder andere een knipoog naar regisseur Wes Anderson, die in zijn films vaak vrolijke en felle kleuren gebruikt. Ook de Nederlandse roots verbergt Sticky Lemon niet. De producten krijgen als voering niet zelden een hagelslag-motiefje, een verwijzing naar
ons unieke broodbeleg, dat – “net als de producten van Sticky” – misschien een tikje eigenzinnig is.

Eerste kledinglijn

In april wil Sticky Lemon een eerste kledinglijn lanceren: een sporteditie, net als de nieuwe tassencollectie ‘Better Togheter’ in het teken van de Olympische Spelen. Aan rekken hangen al de eerste samples van schattige joggingsbroeken met oogjes, bikini’s en stoere, korte sportbroekjes in glanzende retro-stoffen. Aan seizoensproducten doen ze niet, bij Sticky, en dat geldt ook voor deze kledingcollectie. Alles is bedoeld voor het hele jaar, wordt pas gemaakt als het besteld wordt en verkocht tot het op is.

Hoe Gronings de wortels van het bedrijf, zo internationaal is de afzetmarkt. Sticky Lemon heeft geen eigen winkels, maar verkoopt het merk inmiddels over de hele wereld in winkels die passen bij de vrolijkheid van het merk, vertelt Maike, verantwoordelijk voor PR en sales, die daarvoor best strenge selectiecriteria hanteert. “Verkopers moeten liefde hebben voor hun eigen winkel, mooie
spullen en ons verhaal.”

Maar hoe succesvol ook, de medewerkers blijven Gronings nuchter. Hangt Maike het ene moment aan de lijn met het MoMA in New York, een volgend moment helpt ze met hetzelfde enthousiasme een klant die zich afvraagt hoe ze hondenplas uit haar tas krijgt. Dromen zijn er natuurlijk wel. “Over vijf jaar hebben we hopelijk geen zes sportbroekjes, maar een hele kledinglijn. We willen graag verder groeien, maar wel op een leuke manier. En vanuit Groningen, want hier horen we thuis.”