Economie

Lunchcolumn: ‘Als warme broodjes….’

In tijden van crisis houdt de consument de vinger op de knip. Zo luidt een stokoude economische wijsheid. Op dit moment ervaren veel detaillisten in de Groningse binnenstad de consumentenzuinigheid aan den lijve. Maar de ene nering is de andere niet. De markt voor take-away-sandwiches en coffee-to-go, om er maar eens een paar typisch Nederlandse termen tegenaan te gooien, floreert als nooit tevoren. En het aantal ondernemers dat brood ziet in de desbetreffende negoties blijft groeien.


Leestijd: 1 minuut

Wat betekent dit? Is de zogeheten zachte horeca recessieproof? Misschien. Vaststaat dat de meeste consumenten de crisis (nog) niet in hun portemonnee voelen. Sterker, de meesten zijn dit jaar netto zelfs iets meer gaan verdienen. Onzekerheid over wat de nabije toekomst brengt, zorgt ervoor dat grote investeringen (huis, auto) even worden uitgesteld. Misschien dat men daardoor op dit moment makkelijker geld uitgeeft aan luxe broodjes en dito koffie. De bestedingsdrang van de consument in deze sector kenmerkt zich kennelijk door een autonome ontwikkeling, die losstaat van ‘de crisis’.

Op tal van goede locaties worden winkelpanden omgetoverd tot broodjeszaken en koffiebars. Op de aanlooproutes naar Vismarkt en Grote Markt, maar ook in zijstraten zoals de Carolieweg. Kennelijk kan men er een goede boterham verdienen. Het einde van de vraag naar geschikte panden is namelijk nog niet in zicht. En dat is goed voor het winkelhart van Groningen. Want de winkelende consument die wat heeft gegeten en gedronken, kan er daarna weer tegen.

Reageren?

vos@voshoving.nl

(Ingezonden mededeling)