economie

30 jan 2018, 14:02

Het gaat goed met toeristisch Groningen

Het gaat goed met toeristisch Groningen

Het gaat goed met toeristisch Groningen. Dat blijkt uit cijfers van Marketing Groningen. Musea, culturele instellingen en attracties noteerden een stijging van het aantal bezoekers en ook online weten steeds meer mensen de weg naar Groningen te vinden.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Volgens Marketing Groningen trok het Groninger Museum vorig jaar ruim 213.00 bezoekers en daarmee was 2017 het derde jaar op een rij dat er meer dan 200.000 mensen naar het museum kwamen. Het Noordelijk Scheepvaartmuseum trok vorig jaar in totaal 38.757 bezoekers, dat zijn er bijna 3.000 meer dan het jaar ervoor. Zeehondencentrum Pieterburen sloot 2017 af met een bezoekersaantal van 80.000. Dit zijn ruim 10.000 mensen meer dan in 2016. Ook de VVV-winkel op de Grote Markt en de Martinitoren noteerden goede cijfers.

Marketing Groningen ook het online bezoekers stijgen. Op de toeristische websites van Marketing Groningen, zoals toerisme.groningen.nl en de internationaal gerichte visitgroningen.com, is een sterke groei gemeten. De websites trokken ruim 366.000 bezoekers meer dan vorig jaar en bereikten daarmee een recordaantal van 2,1 miljoen unieke nationale en internationale bezoekers.

Internationaal

Ook Groningen Airport Eelde meldt een nieuw record. In 2017 zijn in totaal 228.000 passagiers vervoerd. De top drie van meeste bevlogen routes zijn achtereenvolgens Gdansk met 31.550 passagiers, waarvan 35% inkomend naar Groningen, Londen met 27.000 passagiers, waarvan 40% inkomend en Kopenhagen met 24.600  passagiers, waarvan 30% inkomend.

Volgens Barbara Risselada, directeur Marketing Groningen, wordt Groningen ook dit jaar gepositioneerd als interessante toeristische bestemming. Niet alleen in Nederland, Duitsland en Vlaanderen maar ook in groeimarkten als het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië.