economie

30 apr 2001, 00:12

Groningse werf Bodewes als reddende engel voor Friese buitendijkse werf

De Groningse werf Bodewes is de laatste hoop voor de modernste buitendijkse wijf van Friesland, Frisian Shipyard Welgelegen. De Groningers lijken een schitterende buitendijkse werf voor een gunstige prijs in de schoot geworpen te krijgen.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Frisian Shipyard Welgelegen uit Harlingen, de modernste nieuwbouw-werf van Noord- Nederland, moet de poorten tenminste een jaar op slot doen. Dat is noodzakelijk omdat de Engelse reder Pritchard Gordon een opdracht voor een olietanker van 50 miljoen gulden moest afblazen.. Dat is een bittere pil voor de Friese werf, waarvan de aandelen voor een groot deel in handen zijn van de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij (NOM). ‘De Engelsen hebben de order afgeblazen vanwege de situatie op de oliemarkt. We zitten nu minstens een jaar zonder werk want het ontwerpen alleen al van een ander schip vergt minstens een jaar’, aldus interim-manager Pieter Ressenaar.
FSW is de enige werf in het Noorden waar schepen buitendijks, in een overdekte hal, afgebouwd kunnen worden. Het bedrijf is al enkele jaren in de problemen omdat er te weinig acquisitie werd gepleegd. De NOM heeft sindsdien gezocht naar een geschikte overnamekandidaat voor deze werf met 200 medewerkers, waarvan de helft bij de florerende reparatieafdeling die wel open blijft. De pogingen van de NOM lijken succes te hebben, want scheepsbouwer Bodewes uit het Groningse Foxhol wil FSW onder voorwaarden over nemen. De vakbonden berusten daar in.‘Een alternatief is er niet. Maar wij willen er toch op aandringen dat Bodewes veel eerder schepen gaat afbouwen in Harlingen. De nieuwbouwwerf moet zo kort mogelijk dicht’, aldus Piet Fortuin van de CNV Bedrijvenbond.