economie

09 dec 2015, 21:09

Scholieren Werkmancollege ingeschakeld bij plannen voor nieuwe toekomst kerk Engelbert

Scholieren Werkmancollege ingeschakeld bij plannen voor nieuwe toekomst kerk Engelbert

De Rijksuniversiteit Groningen en de Stichting Oude Groninger Kerken hebben leerlingen van het Werkmancollege in Groningen gevraagd mee te denken over een nieuwe toekomst voor de kerk van Engelbert.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Zeven leerlingen van het H.N. Werkman College Groningen presenteren op 22 februari 2016 het verloop van hun onderzoek naar herbestemming voor de kerk van Engelbert. Zij hebben onderzoek gedaan in het kader van het project ‘De kerk, maak er wat van!’, een samenwerkingsproject dat ontwikkeld is door het Alfasteunpunt, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, en de Stichting Oude Groninger Kerken.

 

In september 2015 zijn de leerlingen begonnen met het ontwikkelen van een fictief plan van herbestemming voor de kerk van Engelbert. Op 22 februari zullen zij een eerste presentatie geven van hun resultaten. De leerlingen hebben verschillende stappen ondernomen: niet alleen werd het kerkje zelf bestudeerd om zo de kunst- en cultuurhistorische waarde vast te stellen, ook deden de leerlingen een buurtonderzoek om vast te stellen welke waarde de kerk heeft voor bewoners van Engelbert.

 

Tenslotte wordt er een financiële studie gedaan, waar de leerlingen na de kerstvakantie aan gaan werken. De input van de leerlingen wordt serieus genomen: hun ideeën kunnen in de toekomst mogelijk door de Stichting Oude Groninger Kerken gebruikt worden voor plannen rondom herbestemming.

 

Het Alfasteunpunt slaat een brug tussen de Rijksuniversiteit en het voortgezet onderwijs. Het steunpunt geeft onder andere ondersteuning bij het schrijven van profielwerkstukken op het gebied van Cultuur en Maatschappij, maar organiseert ook educatieve projecten in samenwerking met de universiteit. De Stichting Oude Groninger Kerken beheert meer dan 80 kerken in de provincie Groningen en is al ruim 20 jaar actief op het gebied van erfgoededucatie.

 

Aanleiding voor het maken van het herbestemmingsproject is het actuele probleem van de leegstand van kerken. Steeds meer kerken worden bedreigd met sloop of leegstand. De educatieve opdracht daagt de leerlingen uit om na te denken over creatieve vormen van herbestemming. Ook stimuleert het project de leerlingen om op een universitair niveau te leren denken en zelfstandig onderzoek te doen én laat hen kennis maken met het erfgoed in hun omgeving.