economie

09 okt 2002, 00:12

Groningse kleuterdocumentaires op weg naar New York

Een kleuterprogramma van CasTel Media uit Groningen is genomineerd voor het 11e Internationale Kindertelevisie Festival

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Eén van de in Nederland in zeer korte tijd populair geworden kleuterdocumentaires, uitgezonden door de KRO, is genomineerd voor een prijs in New York. Het gaat in deze zogenoemde kleuterdocumentaires vooral om de belevingswereld van kinderen rond de 5 jaar. Het uit vele inzendingen genomineerde filmpje ‘Sofie schminkt haar vader’ zal binnenkort mee dingen naar de titel voor het 11e Internationale Kinder Televisie Festival.
The Museum of Television and Radio in New York selecteerde uit de vele inzendingen het pure en onopgesmukte kleuterprogramma, geproduceerd door CasTel Media. Dit snelgroeiende multimedia productie bedrijf uit Groningen, ontwikkelt concepten en realiseert die op het gebied van tv-, av- en internetproducties voor bedrijven, overheden en omroepen. De serie kleuterprogramma’s die door de KRO tijdens het dagelijkse kinderprogramma Z@ppelin wordt uitgezonden, laat in korte filmpjes van 2,5 minuut zien hoe kinderen zich uitleven in alledaagse bezigheden en hobby’s. In het geselecteerde filmpje verft de 5 jarige Sofie met veel aandacht het hoofd van haar vader in alle kleuren van de regenboog. Andere afleveringen laten zien hoe bijvoorbeeld Jasper poffertjes bakt, hoe Leo op zijn pony rijdt en hoe Tanja eieren zoekt. De verhaaltjes vertellen zichzelf en dat is leuk en begrijpelijk om naar te kijken als je 5 bent. De kleine kijkers vinden het maar al te interessant om te zien hoe Sofie neuriënd, met haar tong uit haar mond, felgekleurde klodders verf op haar vaders voorhoofd uitsmeert. Dit omdat het voor de ene kleuter heel erg herkenbaar is, en voor de ander heel erg bijzonder.