economie

26 jan 2017, 09:09

Groningse HAVO en VWO scholieren op bezoek bij bedrijven: duizend deelnemers aan ‘ChecktheBizz’

Groningse HAVO en VWO scholieren op bezoek bij bedrijven: duizend deelnemers aan ‘ChecktheBizz’

Er is veel belangstelling bij Groningse scholieren om kennis te maken met bedrijven en beroepen. Dat blijkt uit de deelname aan het evenement ‘ChecktheBizz’ dat begin februari voor de achtste keer wordt gehouden. HAVO en VWO scholieren kunnen dan kennis maken met de praktijk, nog voordat ze een profiel kiezen.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Meer dan duizend leerlingen van HAVO en VWO in Groningen en ruim veertig bedrijven en instellingen verspreid over de hele stad doen in februari mee aan de achtste editie van ChecktheBizz!, georganiseerd door het OTP.  Dat is een uniek jaarlijks evenement waaraan steeds meer leerlingen meedoen om kennis te maken met beroepen en bedrijven.

 

Tijdens ChecktheBizz!, dat plaatsvindt op 2,3 9 en 10 februari 2017, bieden de bedrijven 1035 leerlingen van havo-3 en vwo-3 uit Groningen en  Haren een kijkje in hun keuken. De bedoeling van de bedrijfsbezoeken is om leerlingen kennis te laten maken met de praktijk vóórdat zij hun profiel kiezen: welke functies zijn er binnen deze organisaties, wat voor opleiding heb je daarvoor nodig en welk profiel hoort daarbij.

 

ChecktheBizz! begint al op de scholen: de leerlingen bereiden zich uitgebreid voor op hun bedrijfsbezoeken, denken na over waarom ze een bepaald bedrijf of organisatie willen bezoeken en  wat ze graag van de ondernemers willen weten. Het bezoek zelf start voor de leerlingen met een ontvangst in Wolff Bioscopen op Europapark. Vervolgens gaan de leerlingen in groepjes naar twee bedrijven van hun keuze.

 

ChecktheBizz! geeft bedrijven de mogelijkheid leerlingen enthousiast te maken voor hun bedrijf in het bijzonder, maar vooral ook voor het werkveld waarin zij werkzaam zijn. Het belang is immers groot: dit zijn de beroepsmensen van de toekomst.


En wil je die interesseren voor jouw bedrijfstak, dan zal je ze enthousiast moeten maken vóórdat ze hun profielkeuze maken, hun vakkenpakket kiezen. In het verleden bleek dat sommige bedrijven het lastig vinden om een programma te maken dat goed aansluit bij de leerlingen en hun aandacht vasthoudt: het zijn tenslotte pubers.

 

Meer informatie:  www.checkthebizz.nl