Economie

Gronings studentenbedrijf GreenMonkey: slimme manier om electrisch fietsen te bevorderen; dinsdag finale van “BusinessClass Pitch Event”

Het Groningse studentenbedrijf GreenMonkey heeft een systeem ontwikkeld om het elektrisch fietsen door medewerkers van bedrijven in Groningen sterk te bevorderen. Het gaat om een aantrekkelijk leaseplan, waardoor werkgevers niet meer voor enorme investeringen hoeven te komen te staan. Met dit leaseplan voor elektrisch fietsen is GreenMonkey doorgedrongen tot de finale van het BusinessClass Pitch Event van BusinessMatch Groningen.


Leestijd: 2 minuten

Gronings studentenbedrijf GreenMonkey: slimme manier om electrisch fietsen te bevorderen; dinsdag finale van “BusinessClass Pitch Event”
Gronings studentenbedrijf GreenMonkey: slimme manier om electrisch fietsen te bevorderen; dinsdag finale van “BusinessClass Pitch Event”

Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een term die deze tijd veelvuldig wordt gebruikt door verschillende organisaties. Stijn van Erp, één van de finalisten van het BusinessClass Pitch Event, probeert daar met zijn bedrijf GreenMonkey op in te spelen. “GreenMonkey is een bedrijf dat meer organisaties in Nederland wil laten overstappen van de auto naar de fiets”, verteld Stijn. “Als we alleen al gaan kijken naar het woon-werkverkeer blijkt dat 40% van de werkenden binnen een afstand van 15km van het kantoor woont, maar slechts 25% hiervan pakt nog maar de fiets.”

De Nederlandse overheid ziet dit probleem ook en heeft hier hiervoor samen met grote partijen waar onder de ANWB en Fietsersbond een Green Deal opgestart met als doel om binnen tien jaar de 25% te vergroten naar 30%. Naast de Green Deal zijn gemeenten ook druk bezig met het investeren in meer fietsgebruik. Fietsstallingen op de P+R terreinen en verwarmde fietspaden zijn projecten waarmee Groningen Fietsstad het fietsgebruik hier wil vergroten. Daarnaast hebben de gemeente Arnhem en Nijmegen de Velo-City 2017 binnengehaald, een jaarlijks 4-dagen durend evenement waar innovaties op het gebied van fiets- en infrastructuur besproken wordt.

Al deze plannen zijn natuurlijk erg goed, maar Stijn wil dat er richting de organisatie ook iets concreets op tafel komt. “CO2 reductie, fitter personeel, geen smoesjes meer dat het druk was op de weg en zo kunnen er nog vele voordelen worden opgenoemd. Allen stuk voor stuk interessant voor een organisatie. Wij willen ons gaan focussen op het verstrekken van elektrische fietsen voorzien van bedrijfskleur/logo aan organisaties met meerdere personeelsleden. Bij elektrische fietsen zijn de investeringen vaak groot en deze drempel willen wij verkleinen middels een full operational lease. Wij dragen zorg voor het fietsenpark en de ondernemer kan blijven focussen op de core-business”

BusinessMatch Groningen (BMG) is hét studentenplatform voor ondernemerschap op de Hanzehogeschool. BusinessMatch Groningen motiveert en stimuleert studenten aan de Hanzehogeschool om te gaan ondernemen door het organiseren van verschillende activiteiten. Eén van de evenementen die BMG organiseert, is het BusinessClass Pitch Event. Vijf studenten van de minor BusinessClass Ondernemerschap hebben tijdens deze competitie de andere studenten achter zich gelaten en strijden tijdens deze finale voor de hoofdprijs van € 500,- en vele andere prijzen.