Economie

Gronings reclamebureau Open krijgt opdracht voor promotie van West-Vlaanderen

Reclamebureau Open uit Groningen gaat aan de slag voor de regio West-Vlaanderen in België. De regio wil meer bekendheid geven aan de mogelijkheden om er te wonen en te werken en heeft het Groningse bureau gevraagd hiervoor een strategie en een campagne te ontwikkelen.


Leestijd: 1 minuut

Open kreeg na een oriëntatie de voorkeur boven twee andere Belgische bureaus. Naast de marketingstrategie en het communicatieconcept zal het bureau zich bezig gaan houden met het ontwerp en de verdere invulling van de campagne. Perry ten Hoor, algemeen directeur van Open: ‘Voor ons was het een feest der herkenning. De regio lijkt qua problematiek, landschap en mentaliteit op een kruising tussen Groningen en Drenthe. En met beide provincies hebben we veel ervaring. Dit gaf uiteindelijk ook de doorslag in de keuze voor ons bureau.’

West-Vlaanderen en dan met name de Westhoek aan de Franse grens, kampt met vergrijzing en met een ‘braindrain’ van studenten die naar steden als Brugge en Gent trekken en niet weer terugkeren. Toeristisch gezien gaat het goed met deze regio met als belangrijkste trekpleister Plopsaland in De Panne aan de Belgische kust. Aan Open om het wonen en werken in de Vlaamse Westhoek te promoten.

Open is inmiddels specialist op het gebied van city- en regiomarketing en viel hiermee al enkele malen in de prijzen. Zo won het bureau een Effie voor de campagne ‘Er gaat niets boven Groningen’ en kreeg het diverse awards en nominaties voor de imagocampagne van Drenthe. Voor deze provincie heeft het bureau onlangs een nieuwe landelijke commercial ontwikkeld met een hoofdrol voor Ellen ten Damme. Voor Open is het niet de eerste stap op de buitenlandse markt; eerder ontwikkelde het bureau een strategie en campagne voor de stad Oldenburg in Duitsland.