Economie

Gronings bedrijf wil tekort aan culturele plakzuilen oplossen

Er is een schreeuwend tekort aan mogelijkheden om affiches op te hangen voor culturele activiteiten in Groningen. Dat stelt althans het Groningse bedrijf Project 2 Buitenreclame. Dat is een bedrijf gespecialiseerd in alle mogelijke vormen van reclame in de openbare ruimte. Volgens Project 2 is er op het gebied van de buitenreclame veel mogelijk in Groningen, maar niet voor culturele instellingen.


Leestijd: 1 minuut

Dat vinden ook twaalf culturele instellingen in Groningen, waaronder het Noord Nederlands Toneel, Noorderzon en het Grand Theatre. Project 2 Buitenreclame heeft daarom, met steun van deze organisaties, een aanvraag ingediend voor 50 plakzuilen, speciaal voor de culturele affiches. De zuilen zullen de stad Groningen een ‘cultureler straatbeeld’ opleveren, zo verwacht het bedrijf.Volgens Hans Moerkerk van Project 2 Buitenreclame is er in Groningen wel ruimte genoeg voor de duurdere reclamevakken. Zo zijn er 600 verlichte abrivlakken en 25 billboards met verlichting. Ook zijn er driehoeksborden, maar het aantal is beperkt. Verder bestaat er de mogelijkheid affiches te plakken op stoplichtkasten. Maar die kasten dreigen te verdwijnen en de kwaliteit er van is beperktDaarom heeft Project 2 Buitenreclame de aanvraag ingediend voor 50 voor Groningen nieuwe plakzuilen. Deze moeten plaats bieden aan maximaal 15 affiches. Project 2 Buitenreclame is bereid de investeringen te doen. Van de gemeente Groningen vraagt het bedrijf dan die investering rendabel te maken door een langlopende vergunning te verlenen en mee te werken aan het toestaan voor plaatsing op goede locaties, verspreid over alles stadswijken en invalswegen naar het centrum.