economie

07 jun 2001, 00:12

Groninger promoveert op ‘relatiemarketing’ consumenten

Commerciële instellingen die denken dat ze klanten aan zich kunnen binden door relatiemarketing, komen bedrogen uit. Dat stelt de Leekster psycholoog G. Willenborg, die aan de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) onderzoek heeft gedaan naar consumententrouw.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Volgens dit marketingbegrip zouden bedrijven hun klanten kunnen vasthouden door te proberen een vaste en trouwe relatie met hen aan te gaan.* Volgens de psycholoog heeft het echter weinig zin om marketingplannen uit te denken waardoor consumenten trouw blijven aan een bepaald product of een bepaalde dienst. ,,Mensen zijn al steeds minder trouw in belangrijke relaties als die met hun levenspartner of hun werkgever’’, aldus Willenborg. ,,Dus laat staan dat ze commercieel gezien trouw zijn, als er ook nog geld bij komt kijken.
Volgens de psycholoog denken bedrijven vaak te mechanistisch. ,,Ze bepalen dat ze relaties moeten aangaan met klanten, en staan er dan niet bij stil dat die klanten wel mee moeten doen’’, denkt hij. ,,Een relatie blijft iets tussen twee partijen, en de sophisticated consumenten van nu hebben heel goed door dat trouw zijn op commercieel gebied helemaal niet gunstig voor hen is.’’