economie

30 dec 2010, 20:08

Groningen wil aantal duurzame hotels in binnenstad vergroten

De gemeente Groningen nodigt samen met Marketing Groningen de hoteliers in de stad uit mee te doen aan het project Duurzame Hotels in Groningen met de Green Key. Doel is alle hotels in de gemeente die dat willen aan een Green Key te helpen. Samen optrekken kan eenvoudiger meer resultaten opleveren. Een vergroting van het aantal duurzame hotels voorziet in de wens van de markt naar duurzame producten en locaties. Daarnaast past de Green Key bij de duurzaamheidambities van de gemeente. Een en ander meldt de digitale nieuwsbrief ‘Duurzaamste Stad Groningen’.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Keurmerk
De Green Key is het internationale keurmerk voor bedrijven in de toerisme- en recreatie-branche, en in de markt voor vergader- en congreslocaties, die serieus en controleerbaar bezig zijn met duurzaamheid, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), met zorg voor milieu op het bedrijf en de natuur in hun omgeving. De Green Key staat garant voor de vrijwillige inzet van de ondernemer om meer aan het milieu te doen dan de wet- en regelgeving van hem verlangt. De Green Key is een middel om het duurzame imago van de onderneming naar gasten, overheden en zakenrelaties te communiceren.

Goud
Om voor de Green Key in aanmerking te komen moeten ondernemers veel maatregelen nemen met betrekking tot milieuzorg en MVO. Deze maatregelen zijn deels verplicht, deels optioneel. Green Key Nederland kent drie niveau’s: Brons, Zilver en Goud. Hoe meer optionele maatregelen een ondernemer invult, hoe hoger de uiteindelijke uitslag is. Meer hierover op www.greenkey.nl
Op dit moment zijn er drie hotels in Groningen die het belang van een groen certificaat inzien en die hun hotel gecertificeerd hebben met de Green Key. NH Groningen heeft het gouden label, Bastion Hotel Groningen en NH Hotel de Ville hebben beiden de zilveren Green Key.
De gemeente Groningen en Marketing Groningen bieden nu de mogelijkheid om gezamenlijk Green Keys te halen voor alle hotels in Groningen. Goed voor de klanten, goed voor het hotel, goed voor de stad. Het project gaat door als er minimaal vijf hotels meedoen.