economie

15 okt 2002, 00:12 door André Spaansen

Groningen probeert scheepsbouw binnenboord te houden

Het Noorden probeert de scheepsbouw in de regio ondanks harde tegenwind binnenboord te houden. Scheepswerven hebben last van oneerlijke concurrentie uit Azië, zoals scheepsbouwers dat zien, en krijgen door de inzakkende economie klappen.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Er dreigen forse ontslagen te vallen. De provincies smeden daarom plannen het tij te keren en komen volgende week bijeen voor noodoverleg. De Groningse gedeputeerde Boertjens heeft deze week reeds met kamerleden overlegd. Een gemeente als Hoogezand-Sappemeer gaat bemiddelen om te zien hoe de scheepsbouwindustrie langs het Winschoterdiep te helpen is. Ingrijpen is nodig, stelt de gemeente: ''In Hoogezand-Sappemeer leidt de situatie tot slinkende orderportefeuilles en al dan niet gedwongen ontslagen''.
Er zijn tot 1500 mensen werkzaam op werven in de gemeente. Hoogezand gaat met bedrijven en de Vereniging van de Nederlandse Scheepsbouw Industrie (VNSI) nadenken over een haalbare strategie. Wethouder Henk ter Wolde wil zich met de sector sterkmaken voor de scheepsbouwbelangen in Den Haag, waar nu nog geen zak met geld klaarstaat.
Hulp van overheidswege is doorgaans echter lastig, vanwege strenge subsidieregels uit Brussel, maar nu nog even mogelijk. De Europese Commissie staat toe dat leden tot 2004 subsidies geven aan hun werven om een beetje tegengas te geven aan de goedkope boten uit onder meer Zuid-Korea. Deze week gaf de vice-voorzitter van de fractie van de socialisten in het Europees Parlement Max van den Berg aan dat wat hem betreft extra steun kan. Maar deze Europese steun is controversieel. Er ligt onder meer een klacht bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) om er in de hele wereld snel een eind aan te maken.