economie

16 dec 2014, 10:10

Eurosonic Noorderslag: bestedingsimpuls van 6,5 miljoen voor stad-Groninger economie

Het jaarlijkse festival Eurosonic Noorderslag dat vanaf 14 januari weer wordt gehouden, zorgt er niet alleen voor dat Groningen landelijk en internationaal grotere bekendheid krijgt, maar levert ook een forse bestedingsimpuls op voor de stads-economie. Uit een overzicht van de Groninger Ondernemers Courant blijkt dat niet alleen de horeca en het hotelwezen profiteren maar ook tal van toeleverende bedrijven. Het festival levert de binnenstad een bestedingsimpuls op van 6,5 miljoen euro.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Groningen is van 14 tot en met 17 januari het centrum van de Europese muziekindustrie tijdens het jaarlijkse festival Eurosonic Noorderslag. Het festival is goed voor de Groningse economie, want het evenement trekt veel bezoekers die ook nog eens veel geld uitgeven. Veel Groningse ondernemers haken dan ook enthousiast in op het festival.

Zo op het eerste gezicht lijkt vooral de binnenstad de vruchten te plukken van het muziekevenement in januari. Vooral de cafés en clubs die meedoen aan Eurosonic verdienen een flinke boterham. Toch profiteert niet alleen de horeca, zegt Eurosonic Noorderslag-directeur Dago Houben. ‘We hebben een waslijst van Groningse bedrijven en gelegenheden waar we diensten bij afnemen. Denk aan het licht, geluid en techniek maar ook heel veel crew. Daarnaast zitten ook alle hotels in Groningen en omgeving bomvol. En we leveren onze gasten een lijst van restaurants waar we ze graag naar verwijzen.’

Uit een onderzoek dat het festival twee jaar geleden liet uitvoeren, blijkt dat er jaarlijks binnen de stadsgrenzen ruim 6,5 miljoen euro omgaat. De nettowinst bedroeg voor Groninger ondernemers destijds 1,7 miljoen euro. ‘Die cijfers zijn intussen op alle vlakken meer dan verdubbeld’, vermoedt Houben. ‘Het festival is groter en vooral bekender geworden.’

Onderzoek wijst uit dat er alleen al met de komst van Eurosonic Air op de Grote Markt minstens een miljoen aan extra omzet voor de binnenstad ondernemers bij is gekomen. Het belang om dit gratis onderdeel van Eurosonic te behouden was dan ook groot, vertelt Houben. ‘Het kwam voort uit de wens om wat terug te doen voor Groningers. Door het grote succes van Eursonic Noorderslag werd het voor muziekliefhebbers en gewoon uitgaanspubliek uit Groningen en omgeving steeds moeilijker aan een kaartje komen; sterker nog, ze konden in de week van Eurosonic vaak vanwege het evenement niet eens een plekje veroveren in het uitgaansleven van Groningen. Hierover werd in toenemende mate geklaagd. Veel Groningers zelf voelden zich niet betrokken bij Eurosonic Noorderslag.’

Bij het 25-jarig jubileum greep de organisatie haar kans om Groningen te bedanken en organiseerde ze voor het eerst een serie gratis openlucht concerten op de Grote Markt onder de naam Eurosonic Air. De vrij toegankelijke showcase op de Grote Markt vormde uiteindelijk het ultieme ‘dankjewel’ richting Groningen. Na drie jaar was het onderdeel niet meer weg te denken van de Grote Markt. ‘We hebben het onderdeel twee jaar op eigen kracht gefinancierd, maar dat ging niet meer. Het kostte gewoon te veel geld. In overleg met de GCC, die ons attendeerde op het Fonds Ondernemend Groningen, hebben we met de provincie, GasTerra, de gemeente en Marketing Groningen de handen ineen geslagen. Zo hebben we in 2014 een top editie neer kunnen zetten.

Ook dit jaar staat er weer een editie van Eurosonic Air gepland die met de hulp van de vier Groninger bedrijvenverenigingen tot stand is gekomen. ‘We kijken nu samen met de bedrijfsverenigingen hoe we de samenwerking nog verder kunnen verdiepen’, aldus Houben. ‘behalve netwerken op een unieke plek is er ook een duidelijke inhoudelijke behoefte, wij proberen die zoveel mogelijk te faciliteren.’