economie

18 dec 2013, 10:10

Entrepreneur Magazine : ‘Gedrukte kwaliteitsmedia ook in digitale tijdperk succesvol’

Entrepreneur Magazine : ‘Gedrukte kwaliteitsmedia ook in digitale tijdperk succesvol’

Het is binnenkort tien jaar geleden dat de Groningse uitgever Paul Heikens plannen ontwikkelde voor een nieuw noordelijk zakenblad. Heikens besloot zijn baan op te zeggen en zelf een uitgeverij op te richten om zijn blad uit te gaan geven. Het blad moest niet alleen serieuze, journalistieke inhoud hebben, maar ook kwalitatief hoogwaarde vormgeving en fotografie hebben, en bovendien zeer herkenbaar voor de noordelijke zakenwereld.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Sindsdien is er een grote economische crisis geweest, en de voortzettende digitale revolutie zorgde voor een afbraak in de mediawereld. Maar het blad dat Heikens toen wilde starten – Entrepreneur Magazine – bestaat nog steeds. Sterker nog: Entrepreneur Magazine heeft zich ontwikkeld tot een toonaangevend zakenblad dat goed wordt gelezen in de zakenwereld in Groningen, Friesland en Drenthe, en dat de woelige tijden uitstekend heeft overleefd.


Toen Paul Heikens zijn functie bij een groot reclamebureau opgaf om zelf zijn blad uit te geven, waren er ook veel sceptische reacties. Met name van mensen die meenden dat internet de toekomst had, en dat “print”, dus gedrukte bladen, iets was van de vorige eeuw. Maar deze critici hebben ongelijk gekregen.


‘Kennelijk is er nog steeds behoefte aan gedrukte bladen. Mensen willen niet alleen maar achter hun computer zitten, en vinden het prettig om ook een mooi blad door te bladeren of te lezen. Alleen moet je dan wel bladen maken die precies aansluiten bij wat de doelgroep interessant vindt’, zegt Paul Heikens.


Economie leeft op


Volgens hem zijn het economisch gezien lastige jaren geweest, maar lijkt het er op alsof die langzaam achter ons komen te liggen. Het gaat althans weer wat beter op de noordelijke advertentiemarkt. Maar bedrijven kijken wel goed uit waar ze het geld aan uitgeven, en voor Entrepreneur is het dan wel prettig dat het blad - zo blijkt uit meerdere lezersonderzoeken - toonaangevend is en intensief wordt gelezen.


Journalistiek blad


Een van de redenen dat Entrepreneur wordt gewaardeerd is dat het een journalistiek medium is, met serieuze, degelijke inhoud over onderwerpen die te maken hebben met ondernemen. ‘Andere bladen leverden vooral advertenties, en plaatsten daar dan ook nog een stukje bij. Daar zijn wij wars van: wij willen zo journalistiek mogelijk zijn, dat is uiteindelijk het beste voor de attentiewaarde van een blad’.

‘Wel vinden we dat je je er als lezer mee moet kunnen identificeren. Je moet jezelf er terug in kunnen zien. Het blad heeft in die zin ook een beetje de functie van spiegel, waar je iets van jezelf in terug ziet. En we kiezen er ook altijd voor dat we iemand op de cover zetten, die mensen vanuit “de community” kennen’, aldus Heikens, die vroeger ook werkzaam was bij Dagblad van het Noorden.
Hij geeft met zijn uitgeverij New Publishers inmiddels ook de zakenbladen Consigne en Het Netwerk uit, evenals het life-style blad “Golf & Life style”.


Concurrentie van internet ?


Bij de start van Entrepreneur waren er ook velen die meenden dat “print” ten dode zou zijn opgeschreven. Heikens heeft laten zien dat dat zeker niet het geval is. ‘Eerlijk gezegd vind ik de discussie over “print” of “internet” volstrekt zinloos. We moeten over media de juiste discussie krijgen. Het enige waar het om gaat is kwaliteit. Je kunt een uitstekend medium op internet hebben, maar je kunt ook nog steeds een prima en rendabel papieren medium hebben.’


Adformatie: “Tijd voor kleine uitgevers”


Paul Heikens staat niet alleen in zijn visie dat ‘print’ nog een grote toekomst voor zich heeft. Het blad Adformatie bijvoorbeeld schrijft deze maand dat ‘print’ een mooie toekomst heeft, als het zich aanpast aan de nieuwe tijd. Zo is bijvoorbeeld het populaire blad AutoWeek uitgegroeid tot een nieuw, crossmediaal succes. En nog steeds verschijnen er in Nederland 1200 geregistreerde publiekstijdschriften, ondanks het feit dat er titels verdwijnen. ‘De bladen die het niet redden, zijn de bladen die ooit bedacht zijn met doelgroepen, ijkpersonen en Excellsheets in het achterhoofd. Die in de vette jaren dienden als lege hulzen om advertenties te verkopen. Die tijd is voorbij en dat is wennen voor uitgevers die toen groot zijn geworden’, aldus hoofdredacteur Astrid Prummel van Adformatie. Volgens haar is het “tijd voor kleinere uitgevers die denken in kansen in plaats van te reageren uit angst”.


Newsweek

Opmerkelijk is bijvoorbeeld dat het blad Newsweek is teruggekeerd van een digitale verschijningsvorm naar print: het blad wordt weer gewoon gedrukt. Dat verbaast Paul Heikens niet. ‘Print heeft nu eenmaal een andere impact en is geloofwaardiger. De teksten in journalistieke bladen zijn zorgvuldig gecheckt en gecontroleerd, terwijl je daar bij internet lang niet altijd zeker van kunt zijn’.

Bovendien zijn er momenten op de dag dat het prettig is om een blad in je handen te kunnen pakken. Op een leestafel bijvoorbeeld, of thuis, in de woonkamer. De leestafels in kantoren zorgen er voor dat het bereik van het blad ook nog veel groter wordt. Normaal wordt Entrepreneur door 15.000 mensen gelezen. Maar dankzij de leestafels is de contact-frequentie veel groter, en zijn  er wel 45.000 lezers. En daar kan geen app tegenop!’, aldus Paul Heikens.