Hampshire Hotel – City Groningen, onderdeel van Hampshire Hotels, één van de grootste hotelondernemingen van de Benelux, krijgt donderdag 7 juli i een bijzondere medewerker op bezoek. Robot Hugo is on tour en maakt kennis met zijn collega’s in Groningen.
Groningen loopt voorop op het gebied van onderzoek, innovatie en ondernemerschap, reden genoeg om Hugo in deze stad te laten kennismaken met collega’s en genodigden. Tijdens een informeel event zijn collega’s van het hotel uitgenodigd om Hugo “More than Welcome” te heten. Het hotel heeft de primeur voor Groningen: Hugo is de eerste niet-menselijke medewerker die in Groningen een dag meedraait in het hotel.
Humanoïde robot is multitalent
De robot Hugo spreekt negentien talen, beschikt over twee camera’s en software voor gezichtsherkenning om gasten tot zes maanden lang te herinneren. De 57 centimeter grote robot begroet bezoekers die het hotel bezoeken en kan een aantal taken van het receptiepersoneel uitvoeren, zoals het overhandigen van sleutelkaarten. Hugo vertelt gasten hoe ze met de tram bij een museum kunnen komen of wat de taxi naar Schiphol kost. De robot kan kinderen vermaken in de lobby, maar ook vergaderingen begeleiden.
Nieuwe medewerker Hampshire Hotels op afstand te besturen
Hugo is uitgerust met een accu, vier microfoons, twee luidsprekers, ledverlichting en een spraaksysteem. De robot heeft een Linux-besturingssysteem en in het hoofd en de romp zit een processor. Beelden die de twee camera’s in het hoofdje van de robot registreren zijn zichtbaar op de laptop van een Hampshire collega. Wanneer een gast van het hotel zich tot de robot wendt met een vraag waarvan het antwoord niet voorgeprogrammeerd is, dan kan de medewerker het antwoord typen dat door Hugo zal worden uitgesproken.
Nieuwe medewerker Hampshire Hotels op afstand te besturen
Hugo is uitgerust met een accu, vier microfoons, twee luidsprekers, ledverlichting en een spraaksysteem. De robot heeft een Linux-besturingssysteem en in het hoofd en de romp zit een processor. Beelden die de twee camera’s in het hoofdje van de robot registreren zijn zichtbaar op de laptop van een Hampshire collega. Wanneer een gast van het hotel zich tot de robot wendt met een vraag waarvan het antwoord niet voorgeprogrammeerd is, dan kan de medewerker het antwoord typen dat door Hugo zal worden uitgesproken.