Economie

Google: grote gratis Digitale Werkplaats voor zzp' ers en kleine bedrijven in Suikerfabriek

Nederlandse zzp’ers en kleine bedrijven benutten de groeikansen die het internet biedt nog te weinig. Daarom organiseert Google Nederland een Digitale Werkplaats. Deze bestaat uit gratis workshops waarbij ondernemers de juiste digitale vaardigheden leren om online zaken te doen en daarmee groei te realiseren. Na een succesvolle aftrap in Eindhoven in 2015 komt de Digitale Werkplaats op 14 en 15 maart naar Groningen, waarvoor ondernemers uit de regio Groningen-Assen zich nu kunnen aanmelden.


Leestijd: 3 minuten

Google: grote gratis Digitale Werkplaats voor zzp' ers en kleine bedrijven in Suikerfabriek
Google: grote gratis Digitale Werkplaats voor zzp' ers en kleine bedrijven in Suikerfabriek

Google streeft er naar – in samenwerking met de onafhankelijke en private kredietverstrekker Qredits en de betrokken Nederlandse gemeenten – om tienduizenden zzp’ers en kleine ondernemers tot eind 2016 op weg te helpen. Deze Digitale Werkplaats vindt plaats in de Suikerfabriek.

Technologie helpt groei

Een van de belangrijkste beleidsproblemen bij Nederlandse bedrijven is het creëren van groei. De economie herstelt zich, maar de toekomstige groei is niet gegarandeerd. Google en Qredits geloven in de kracht van de ondernemers en de belangrijke rol die zij spelen in de groei van de Nederlandse economie. 48% van de Nederlandse arbeidsmarkt bestaat uit zelfstandigen en kleine bedrijven, die een groot groeipotentieel hebben. Het internet biedt veel kansen voor Nederlandse bedrijven en Google wil deze ondernemers hierbij op weg helpen.

De gemene deler tussen Google en Qredits is de visie over het herstel van de economie, waarbij zowel digitale kennis en vaardigheden alsook financierings­mogelijk­heden een sleutelrol spelen. Ondernemers zorgen voor bedrijvigheid, voor inkomsten, voor diversiteit in de steden en dorpen, voor verbinding en niet in de laatste plaats voor banen. Zowel Google als Qredits ondersteunen deze ondernemers in het bieden van hun diensten en producten. Juist in deze tijd is digitale kennis onmisbaar, maar ook van het vinden van klanten tot het zoeken naar de juiste financiering.

Joost van Keulen, wethouder Economische Zaken gemeente Groningen: “We werken in het Groningse op verschillende fronten al nauw samen met buurman Google. Dit initiatief sluit goed aan bij de ambities van de stad Groningen. Net als Google zijn ook wij voortdurend in ontwikkeling en staan we altijd open voor nieuwe kansen. Als energieke it-stad lopen wij mee voorop in de ontwikkeling en vooral ook praktische toepassing van nieuwe technologieën. Onze regio telt relatief veel kleine bedrijven en zzp’ers. Juist zij krijgen met de Digitale Werkplaats een uitgelezen kans om beter aan te sluiten bij de digitale wereld. Als wethouder EZ heb ik maar één advies: schrijf je in en doe mee. Je eigen onderneming wordt er écht beter van.”

Pim van der Feltz, directeur Google Nederland: “Kennis en vaardigheden van ondernemers zijn van groot belang en we willen de lokale ondernemers in de omgeving van Groningen op een laagdrempelige manier en dichtbij huis, de kans geven deel te nemen aan de Digitale Werkplaats. In Groningen barst het van het ondernemerstalent en het is zaak dat talent te benutten.  Met de kennissessies en workshops waarbij we het kennisniveau van Groningse ondernemers verder stimuleren kunnen ze nog meer digitale groei realiseren. Op deze manier beschikken die zzp’ers en kleine ondernemers die ook daadwerkelijk die groei willen doormaken straks over de juiste tools.”

Praktische en laagdrempelige aanpak voor online groei

De Digitale Werkplaats biedt een praktisch, laagdrempelig en kosteloos handvat voor zzp’ers en kleine ondernemers. Tijdens de sessies worden de nodige digitale vaardigheden bij gebracht, zodat bedrijven aan de slag kunnen en meer groei kunnen realiseren: van het optimaal opbouwen en beheren van een website en strategieën om via het internet meer klanten te werven, tot hoe digitale tools ook de samenwerking binnen het bedrijf en met partners kunnen bevorderen. De onderwerpen die tijdens de sessies aan bod komen: Hoe vergroot u uw naamsbekendheid? Hoe vergroot u de online zichtbaarheid van uw onderneming? Haalt u alles uit uw website? Meten is weten! (basis & geavanceerd) Groei financieren… hoe werkt dat?

Hoe kun je je als zzp’er of klein bedrijf aanmelden voor de Digitale Werkplaats

De Digitale Werkplaats in Groningen vindt op 14 en 15 maart plaats in de Suikerfabriek.

Er worden verschillende sessies van elk een dagdeel gegeven. Meer info is te vinden op de website van de Digitale Werkplaats.

Ondernemers kunnen zich via de website g.co/digitalewerkplaats aanmelden.