economie

19 jan 2010, 21:09

De Klikspaan uit Groningen wint de Zilveren Tapknop

De Klikspaan behoort tot de beste biertappers van de regio Noord Nederland. De horecazaak is namelijk winnaar van de Zilveren Tapknop 2009. Deze bijzondere onderscheiding is uitgereikt aan Gido Waalkens van De Klikspaan door Marc Elenbaas, Regio Sales manager van Heineken Nederland.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

“De Klikspaan behoort tot de drie beste horecazaken van Noord Nederland. Wie de Zilveren Tapknop wint, is een uitstekend gastheer voor zijn klanten en tapt bovendien een perfect pilsje”, zei Elenbaas bij de uitreiking. De Gouden Tapknop ging naar Het Wapen van Ooststellingwerf uit Oosterwolde Fr en Café Tjeukemeer uit Oosterzee ging met de Bronzen Tapknop naar huis. De regionale winnaars strijden op 8 februari met 27 collega-ondernemers tijdens een landelijke finale in de Heineken Experience in Amsterdam om het Gouden Fust: de prijs voor de Gouden Horecazaak 2009. In de strijd om deze landelijke titel maken de ondernemers bovendien kans op een aantal dagen tappen in het Holland Heineken House in Vancouver.
 
De verkiezing van de Gouden, Zilveren en Bronzen Tapknop maakt deel uit van het Goed Getapt programma dat Heineken Nederland al vier jaar aan horecaondernemers aanbiedt. Jaarlijks doen hieraan steeds meer - ruim 1.500 in 2009 - horecaondernemers mee, die Heineken, Brand of Amstel op de tap hebben. In de afgelopen jaren hebben meer dan 10.000 horecaondernemers en hun medewerkers aan het programma meegedaan. Het Goed Getapt programma heeft tot doel de kwaliteit en kwaliteitsbeleving van tapbier in de horeca structureel te verhogen, waardoor een grotere klanttevredenheid ontstaat. In de afgelopen jaren is het programma uitgebreid van het goed serveren van tapbier naar trainingen op het gebied van speciaalbier, fris, wijn, gedistilleerd en koffie en thee. “Het blijkt dat het goed serveren van met name tapbier, maar óók van een borrel, koffie of fris - in combinatie met goed gastheerschap - zich uitbetaalt in tevreden gasten. En die komen vaker bij je terug, wat een positief effect heeft op de omzet. Ondernemers die meedoen aan het Goed Getapt programma behalen gemiddeld wel vijf procent meer omzet”, aldus Marc Elenbaas van Heineken Nederland.
 
De Gouden, Zilveren en Bronzen Tapknop zijn toegekend op basis van de ervaringen en rapportages van mystery guests die alle deelnemende horecazaken bezochten. Eigenaar Gido Waalkens van De Klikspaan is blij met de Zilveren Tapknop. “Er doen honderden collega’s mee en als je dan in de prijzen valt, is dat een bevestiging dat wij met ons team op de goede weg zijn met onze zaak. In 2010 gaan we natuurlijk voor de Gouden Tapknop!” Alle deelnemers die in 2009 met succes aan het Goed Getapt programma in de regio Noord Nederland deelnamen, ontvangen een certificaat én een Goed Getapt gevelschild. Dit schild verzekert gasten ervan dat zij een horecazaak betreden waar een goed biertje wordt getapt en goed gastheerschap hoog in het vaandel staat.