Economie

Creatieve/ict/online industrie in Groningen groeit naar 6000 werkenden en presenteert zich tijdens Holland WebWeek Groningen

Ooit, nog niet zo lang geleden, zette Groningen voorzichtig de eerste pasjes op ICT gebied. Maar inmiddels is de sector van de creatieve/ict/online industrie uitgegroeid tot een branche met 6000 werkenden. Deze sector wil zich vanaf 16 september presenteren tijdens een bijzonder festival: de Holland WebWeek Groningen, in en rond het Ebbingekwartier en Infoversum.


Leestijd: 1 minuut

Creatieve/ict/online industrie in Groningen groeit naar 6000 werkenden en presenteert zich tijdens Holland WebWeek Groningen
Creatieve/ict/online industrie in Groningen groeit naar 6000 werkenden en presenteert zich tijdens Holland WebWeek Groningen

Tegen de achtergrond van een stad met talrijke festivals, inspirerende culturele evenementen en meer dan 50.000 studenten heeft de creatieve/ict/online industrie in Groningen zich ontwikkeld tot een economisch speerpunt van belang.

Mocht Ben Woldringh met zijn telecom vergelijkingssite één van de eerste succesvolle online start-ups vanuit het Noorden zijn; inmiddels zijn er honderden ict/online bedrijven zeer succesvol en diversen inmiddels ook internationaal doorgebroken. Naar schatting werken er in en rondom Groningen inmiddels meer dan 6.000 mensen in de creatieve/ict/online industrie.

Deze sector presenteert zich middels een 4-daags festival van 16 t/m 19 september 2015 als de Holland WebWeek Groningen in en rond het Ebbingekwartier en Infoversum.

De crossovers van ict/online naar andere topsectoren van Noord-Nederland zijn terug te vinden in diverse thema’s, met als centrale rode draad: Tomorrow’s way of life. Zo heeft het thema ‘Health’ een duidelijke koppeling naar het Healthy Ageing Network Northern Netherlands (HANNN), terwijl ook de thema’s Agri, Commerce  en Education belangrijke links hebben naar ontwikkelingen en innovaties die vanuit Noord-Nederland hun weg, vaak ook wereldwijd, hebben gevonden. Daarmee overstijgt de HollandWebWeek Groningen een nationale actieradius.

 

Groningen is in het Topsector-Advies voor de Creatieve Industrie aangemerkt als 1 van de 5 grotere clusters van Nederland. In een recent onderzoek van Dr. G.A. Marlet (Atlas Nederlandse Gemeenten) scoorde Groningen als de 2e cultuurstad van Nederland.

 

De SER Noord-Nederland benadrukte onlangs in haar advies aan Noorderlijke bestuurders dat de creatieve industrie de Noordelijke innovatiekracht kan versterken. In verschillende rijtjes van steden met creatieve industrie krijgt Groningen steeds hogere rankings en mag met recht een creatieve kennisstad genoemd worden. Reden ook dat o.a. Marketing Groningen – met ‘City of Talent’ de Holland WebWeek Groningen actief gaat ondersteunen.