economie

05 jan 2010, 09:09

City Club bezorgd om bereikbaarheid binnenstad tijdens grote bouwprojecten; ‘Groninger Forum krijgt te hoog cultureel gehalte’

De Groningen City Club maakt zich zorgen om de bereikbaarheid van de binnenstad van Groningen. Volgens voorzitter Bert-Jan Hakvoort blijkt nu al tijdens de bouw van een parkeergarage onder het Damsterdiep, dat de gevolgen van zo’n ingreep erg groot zijn: de oostzijde van de stad is nu al langere tijd nagenoeg onbereikbaar. De bouw van die parkeergarage is nu al anderhalf jaar gaande. ’Dat is toch niet uit te leggen aan de Damsterdiep-ondernemers die daar een boterham proberen te verdienen’, aldus Hakvoort gisteravond. Hij sprak tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst van de Groningen City Club in gebouw De Harmonie in de Kreupelstraat.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Volgens Hakvoort is het zeer vervelend voor de ondernemers rond het Damsterdiep dat er nu veel minder klanten kunnen komen.
Volgens Hakvoort zullen de bouw van het Groninger Forum en de aanleg van een traject voor de tram straks ook een zeer grote invloed hebben op de bereikbaarheid. Hij vond dat er daarom, net als bij de aanleg van de Damsterdiep-parkeergarage, nagedacht moet worden over een compensatieregeling voor geleden schade. ‘Ondernemers met aantoonbare omzetderving dienen te worden gecompenseerd. Het zou een goede zaak zijn wanneer er in verband daarmee een schadeloket zou kunnen worden ingesteld bij de dienst RO/EZ.

Forum te cultureel?

Hakvoort plaatste enkele kritische kanttekeningen bij de komst van het Groninger Forum. In principe steunt de GCC dit project volledig en van harte, want het is essentieel dat er wordt geïnvesteerd in de binnenstad van Groningen. Dergelijke grote publieke investeringen lokken ook weer private investeringen uit, ‘en dat hebben wij nodig voor een totale binnenstad’’. Maar, aldus de GCC-voorzitter: we zijn niet gerust op de voorziene functies in het Groninger Forum.
Die hebben een te hoog cultureel gehalte. ‘Wil het concept succesvol worden, dan hebben we meer commerciële activiteiten nodig in dat gebouw. Het is nog niet te laat, maar ik doe een serieuze oproep aan gemeentebestuurders om snel gesprekken te straten met commerciële partijen om hen te prikkelen om met ondernemersinitiatieven te komen’, aldus de GCC voorzitter.

Kabelbaan


Volgens Hakvoort is het, ooit onder zijn voorganger Theo Venema gelanceerde, plan om een kabelbaan naar de Groningse binnenstad te realiseren, nog steeds zeer actueel. Sterker nog: er is steun voor dit plan bij het UMCG, ondernemers aan de Euroborg en ondernemers bij het Sontplein. Maar ook in de Groningse stadspolitiek begint nu meer steun te komen voor een kabelbaan. De VVD was al voorstander, en ook de PvdA staat er niet negatief tegenover. Binnenkort komt er dan ook een verzoek voor financiële ondersteuning voor het doen uitvoeren van een haalbaarheidsstudie naar ene kabelbaan.