Economie

Autoleasemaatschappij Noordlease uit Groningen: ‘Veel vraag naar modellen met bijtelling van 14% of 20%

Autoleasemaatschappij Noordlease uit Groningen heeft de balans opgemaakt over de eerste helft van 2012. Daaruit valt een aantal interessante trends te ontdekken voor wat betreft de keuzes van het type auto, de kleur en de modellen. Elektrische auto’s of auto’s op groen gas zijn nog ver in de minderheid, maar er komt echt beweging in die markt. De modellen met een bijtelling van 14% of 20% doen het goed dit jaar. Wat de kleur betreft voeren grijs en zwart de boventoon.


Leestijd: 2 minuten

Autoleasemaatschappij Noordlease uit Groningen heeft een actief wagenpark van 10.000 auto’s en zet ieder jaar ruim 3.000 nieuwe voortuigen op de weg. Over het eerste half jaar van 2012 waren dit bijna 1.600 voertuigen. Een kijkje in de cijfers over de eerste helft van het jaar geeft een aardig beeld van de keuzes die gemaakt worden bij de aanschaf van een nieuwe (lease)auto.

“De verhouding tussen benzineauto’s en voertuigen met een dieselmotor is ongeveer fiftyfifty”, vertelt Noordlease directeur Robert Nienhuis. “Het aantal auto’s op duurzame en alternatieve brandstoffen is nog beperkt, maar komt wel in beweging. Drie procent van de nieuw bestelde auto’s is (deels)elektrisch aangedreven of rijdt op groen gas. We zien dat bijvoorbeeld de Opel Ampera het goed doet bij onze leaserijders die op zoek zijn naar een duurzame manier van autorijden. Meer dan 1.200 van de bestellingen uit de eerste zes maanden zijn auto’s met energielabel A of B. Vooral de modellen met een bijtelling van 14% of 20% doen het goed dit jaar. Als we naar de kleurkeuze van onze leaserijders kijken zijn het donkere tijden voor de autobranche in het noorden. Donkere lakkleuren doen het goed, maar dat is nooit anders geweest. Het rijdend wagenpark van leasemaatschappijen in Nederland is in de eerste helft van dit jaar echter gegroeid met 1,68%. Ons wagenpark kent zelfs een groei van 3,5%. Dat zijn positieve ontwikkelingen.”

Het downsizen zet zich wel door, de gemiddelde cataloguswaarde daalt dit jaar met 10%. De zakelijke rijder denkt steeds vaker vanuit de portemonnee en kiest dus voor een kleinere, goedkopere auto in combinatie met een lager bijtellingspercentage. De automerken die het goed doen bij de zakelijke rijders zijn Volkswagen, Renault, Opel en Peugeot. De Peugeot Partner en de Ford Transit zijn populaire bedrijfsauto’s. Verrassend is de nummer één positie van de Renault Megane. Deze fransoos heeft het stokje heeft overgenomen van de Volkswagen Polo, de meest bestelde auto van 2011. De Ford Focus, Volkswagen Golf en Opel Agila zijn voorbeelden van andere personenwagens die gretig aftrek vinden. Bij privé lease doen de kleinere modellen zoals de Kia Picanto, Kia Rio, Peugeot 107, Renault Twingo, Suzuki Alto en Volkswagen Up het erg goed.

‘Over de kleurkeuze kunnen we kort zijn’, aldus een woordvoerder van Autlease. ‘Het is met name grijs en zwart wat we terug zien op onze autowegen, met hier en daar een beetje blauw. Deze kleuren voeren al jaren de boventoon binnen het wagenpark. De trendkleur van 2012 is wit. Mooie namen voor de verschillende kleuren zwart en grijs zijn er wel. IJszilver, Monsoongrijs, Phantomzwart of Noir Obsidien. Prachtige benamingen voor wat vooral gewoon grijs en zwart is. Wat dat betreft zijn het dus donkere tijden voor de Noordelijke autobranche. Het beeld dat Noordlease afgeeft met haar cijfers over de eerste helft van dit jaar ziet er echter een stuk kleurrijker uit.’