Bereikbaarheid & Verkeer

Verkeerslichten op rood om verkeer te 'doseren'

Om ervoor te zorgen dat het verkeer in de stad kan doorstromen tijdens Operatie Ring Zuid, worden auto’s bewust even stilgezet bij sommige verkeerslichten. Dit noemen de verkeersmanagers van Groningen Bereikbaar ‘doseren’. Hiermee willen ze een gridlock voorkomen. Het kan zelfs zo zijn dat je voor een rood licht moet wachten, terwijl er geen verkeer aankomt. Om het verkeer verderop te doseren, komen er extra verkeerslichten rondom de stad.


Leestijd: 2 minuten

Tijdens Operatie Julianaplein en ook andere wegafsluitingen hebben verkeersmanager Peter-Jan Echten en zijn collega’s bij Groningen Bereikbaar een paar belangrijke lessen geleerd. “Ze hebben ons laten zien waar in de stad de grootste knelpunten zitten. En dus ook de plekken waar we het totaal vastlopen van het verkeersnetwerk mogelijk kunnen voorkomen door verkeerslichten anders in te stellen of extra exemplaren te plaatsen.”

Gevolgen voor OV

Neem bijvoorbeeld het kruispunt van de Hereweg en de Stationsweg. Om te voorkomen dat het verkeer op de Stationsweg muurvast komt te staan, waardoor dan ook de bussen flinke vertraging oplopen, wordt verkeer op het Emmaviaduct met een tijdelijk verkeerslicht gedoseerd de Stationsweg op gelaten. “We hebben liever op het Emmaviaduct een wat langere rij auto’s dan op de Stationsweg, waar veel bussen rijden. Dat kan een flink verstoorde dienstregeling voor het OV als gevolg hebben”, verklaart Echten.

Nog zo’n knelpunt: het kruispunt van de Paterswoldseweg met de Laan Corpus den Hoorn. “Om te voorkomen dat het op deze wegen helemaal vast komt te staan, kiezen we ervoor om vanaf de A28 het verkeer al gedoseerd door te laten. De verkeerslichten bij de afrit Groningen-Zuid staan daarom soms korter op groen”, zegt Echten. “Op de A28 is meer ruimte voor auto’s dan op de wegen in de stad. Daar staat het verkeer eerder stil.”

Verkeerslichten bij Zuidhorn en Hoogkerk

Niet alleen worden tijdens Operatie Ring Zuid de al bestaande verkeerslichten soms anders ingesteld. Ook komen er bij Zuidhorn en Hoogkerk extra, tijdelijke verkeerslichten. Bij Zuidhorn is één geplaatst op de kruising N355-Noorderlicht, die ervoor zorgt dat bussen van en naar het station in het dorp beter kunnen doorrijden de N355 op. Daarnaast is op de N980 (Fanerweg) een verkeerslicht geplaatst, vlakbij de rotonde. Beide verkeerslichten zorgen ervoor dat de N355 in z’n geheel beter doorstroomt richting de stad. Het tijdelijke verkeerslicht in Hoogkerk komt bij de rotonde van het Hoendiep en de Johan van Zwedenlaan. Zo gaat het verkeer gedoseerd het Hoendiep op en kan het verkeer op deze weg beter doorrijden.

Foto: Jan Buwalda