bereikbaarheid-verkeer

27 nov 2017, 11:11

Veel belangstelling voor plannen Oosterhamrikzone

Veel belangstelling voor plannen Oosterhamrikzone

Vele tientallen omwonenden zijn afgekomen op de presentatie van de plannen voor de Oosterhamrikzone. In het gebied gebeurt al veel. Zo worden lege en verpauperde plekken ingevuld. De gemeente wil nu ook met de infrastructuur aan de slag, zo valt te lezen in een nieuwsbericht van bedrijvenvereniging VBNO.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Foto: Bert Oost / VBNO

Uit de plannen voor de Oosterhamrikzone blijkt dat de gemeente de busbaan ook wil openstellen voor het overige verkeer. Dat betekent dat er straks ook auto’s over de brug over het Van Starkenborghkanaal kunnen rijden. Er is echter nog wel discussie over hoe die brug het verkeer dan moet gaan verwerken.

De gemeente heeft daarvoor drie opties in beeld. Zo is er de optie om het busverkeer en autoverkeer aan de Oosterhamrikkade NZ te bundelen, waarbij wel afzonderlijke banen voor de bussen en de auto’s worden gecreëerd. Ook wordt gekeken naar een splitsing, waarbij de bus door de Vinkenstraat rijdt en de auto’s rijden langs de Oosterhamrikkade NZ worden gevoerd. Tot slot is er een optie, waarbij de bus blijft op de busbaan blijft en de auto’s naar de binnenstad rijden via de Oosterhamrikkade NZ en van de binnenstad naar Kardinge via de Vinkenstraat.

In al deze opties wil de gemeente zorgen dat er ruimte voor fietsers en voetgangers wordt gemaakt op de brug over het kanaal. Dat kan volgens de VBNO wellicht via een steigerbrug of via een extra brug die aan de huidige brug wordt ‘gehangen’. De Korreweg wordt tot fietsstraat omgebouwd, waarbij de auto straks ondergeschikt is aan het fietsverkeer. In de plannen staat ook dat de Gerrit Krolburg wordt vervangen door een nieuwe hefbrug.

Volgens de gemeente zijn de nieuwe plannen nodig om binnenstad en UMCG vanuit het oosten bereikbaar te houden. Het verkeer op de toeleidende wegen loopt vast. Omwonenden hebben volgens de VBNO niet enthousiast over het plan om de busbaan open te stellen voor ander verkeer. Ze hebben een alternatief plan ontwikkeld. De VBNO pleit daarnaast ook voor een kabelbaan om bezoekers van de binnenstad op een alternatieve manier te vervoeren.

In de toekomst willen gemeente en provincie een geheel nieuwe verbinding tussen de west- en de oostzijde van het Van Starkenborghkanaal zowel voor het openbaar vervoer als voor het overige verkeer. Daar wordt nu hard over nagedacht. Constructies met (vaste) bruggen neemt men in beschouwing maar ook een optie voor een aquaduct is in beeld, aldus de VBNO.